V40

1930-ra a mozdonyok gyártása, illetve a villamos vasúti vontatás bevezetése megkezdhető lett volna, azonban az ország anyagi helyzete ezt csak angol hitel segítségével tette lehetővé. Az angol bankok azonban kikötötték, hogy egyes részegységeket angol vállalatoknak kell legyártania. A fázisváltók legyártását az English Electric Co. Ltd. vállalta, azonban a General Electric, amely az egyenáramú vontatásban volt érdekelt, döntő befolyást szerzett a cégben, ezért kihátrált a megállapodásból.

Az új megállapodás szerint a Vickers Co. Ltd. a pólusváltós hajtómotorokat gyártotta le. Mivel a cég nem vállalta a hajtómotorok az eredeti terveknek megfelelő a Bláthy-Kandó-féle pólusváltó tekercseléssel való elkészítését, minden pólusszámhoz független tekercselés készült.

Kandó Kálmán a szerződés aláírását megelőző napon váratlanul meghalt, azonban a gyártás megindulhatott.

Az első mozdony 1932. augusztus 17-én állt üzembe a Budapest-Hegyeshalom vonalon, amely a világ első nem kísérleti, egyfázisú 50 Hz-es villamosított vonala volt. 1940-ig 29 db V40-es és 3 db V60-as mozdony készült el. A V40 sorozatú mozdonyok a próbaüzemi tapasztalatok alapján nemcsak a személyszállító, hanem a tehervonatok továbbítására is alkalmasnak bizonyultak. Ezért a MÁV elhatározta, hogy a tehervonatok továbbítására is felhasználja ezeket a mozdonyokat.

A V40-es és V60-as mozdonyokat 1967-ig használta a MÁV. A V40 sorozat személyvonati, a V60 sorozat tehervonati célokat szolgált

www.facebook.com/hazaipalyakon, hazaipalyakon@gmail.com
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el